Anmeldelse: Halmhatten og Filttølflen

•
  •
  •
  •
  •
En lille en på halmhatten er godt for den samlede oplever, mener aOa.dk's anmelder, der er ganske positivt indstillet overfor Gellerupscenens børneopera Halmhatten og Filttøflen.

To søstre skal være søstre igen – finder de efterhånden ud af. Hvad er der i mors mave? Er der vand? Er der også en fisk i vandet? Der er tanker nok at tænke, især for den yngste som er bange for at blive glemt på grund af den nye. Så kan man jo ligeså godt stikke af hjemmefra. Men tanken om varme boller og mælk får søstrene til at vende om, og hjemme igen kan de to opleve glæden ved en ny og meget entertainerbevidst lillebror, der scenevant slår en streg. Handlingen kort fortalt.

Søstrene Halmhatten og Filttøflen synges af de to operasangere Hanne Hohwü Møller og Birgitte Skarby Riddell og føres som dukker af Loui Danckert og Sine Q. Pagh, som også agerer mor og far bag et skilderi på væggen i dukkehjemmet. Musikken leveres af accordeonspilleren Branko Djordjervic, og hele historien afvikles på små tre kvarter.

Der er mange musikalske finurligheder Markus Fagerudds musik, og netop accordeonet kan levere såvel en vifte af kulisselyd, når en pointe skal trækkes hjem, som mere følsomt akkompagnement til søstrenes tanker. Den småmoderne folkemusiklyd suppleres med en mere jazzy tone, da babybror Jeppe indtager scenen.

Børnene blandt publikum tog vel imod den særlige operasangstil, ligesom de spændende mini-projektioner af mysteriet om den eventuelle fisk i mors mave og frustrationsflugten ud i skoven tiltrak sig stor opmærksomhed. Især da pigerne stak af, blev der meget stille. Interessant, at også en historie uden megen gøgl og ramasjang kan gøre sig i et børnemusikunivers, der ellers kan være domineret af højt gear og show. Sådan en lille en på halmhatten er godt for den samlede oplever.

Halmhatten og Filttølflen. Musik: Markus Fagerudd. Tekst: Tiina og Sinikka Nopola. Iscenesættelse: Bernt Höglund. Scenografi: Kirsten Victorie Lind. Sangere: Hanne Hohwü Møller og Birgitte Skarby Riddell. Dukkeførere: Loui Danckert og Sine Q. Pagh. Musiker: Branko Djordjervic (accordeon). Den Jyske Opera, Gellerupscenen, tirsdag. Forestillingen spilles onsdag og torsdag, kl. 10 og 12.

Følg aOa.dk på Facebook