Præciser din søgning i menuen
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Føj til favoritter Del Send
Scene | 05/02/12

Anmeldelse: Se og hør Mozarts Don Juan!

Oprettet af Af Ole Straarup
  • Selv få øjeblikke før sit endeligt er Don Juan uforbedrelig. Gianpiero Ruggeri (Don Juan) og Elsebeth Dreisig (Donna Elvira). Foto: Anders BachSelv få øjeblikke før sit endeligt er Don Juan uforbedrelig. Gianpiero Ruggeri (Don Juan) og Elsebeth Dreisig (Donna Elvira).
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Operaen 'Don Juan' er en rigtig god oplevelse i Musikhuset.

Med en lettere omskrivning af Søren Kierkegaards berømte formulering og opfordring, der forkuserer på, at man netop skal høre Don Juan, opfordrer Deres udsendte hermed til at gå i Den Jyske Opera for både at se og høre.

Mest det sidste, dog, for det er i sangen og det spillevende orkesterspil under ledelse af Tobias Ringborg, at man – snart 200 år efter at Kierkegaard blev forført – får hørt, hvor meget Mozart kan og hvor facetteret en fremstilling af forførelsens hvirvel, der ligger i det mageløse partitur. At forestillingen så også er værd at se, ja det skyldes bl.a. en spændende udnyttelse af en projektionsteknik, som med tilsyneladende enkle midler etablerer scenemiljøer og overgange mellem dem.

Selve kulissen er såmænd blot tre hvide vægge med døre i, men se blot hvad det kan forandres til: Højenloftssal og Elvira Madigan-natur, bymiljø og kirkegaard osv.

Man kan sige, at instruktøren Mikael Melbye derved kommer lidt let til det - fri for sætstykker og andet møblement som han jo er. Men bevægemønstrene, udnyttelsen af dørene og spillet mellem scenegang og billedprojektioner er løst på en ofte elegant facon, der befordrer det musikalske.

Overbevisende roller

Premiereforestillingens sangerhold løste opgaven fortrinligt. I titelrollen var Gianpiero Ruggeri meget overbevisende, både sangligt og scenisk, nok ikke så meget en forfører som en magtfuld mand, der med brutalitet og timet charme sætter sig igennem og ikke gi’r sig, da det til sidst brænder på.

Han tro følgesvend og prygelknabe, Leporello, er i meget gode hænder hos Andrea Patucelli, hvis talent for det komiske er indiskutabelt – samtidig med at han er meget vel syngende og giver den berømte listearie med bravour.

Som modsætning til det fandenivoldske står jo den å-så-pæne Don Ottavio, der også er å-så-lidt-mand. Den karakter er i forestillingen understreget af en kostumering med både pufærmer og pufben og høje hæle. Du godeste, for en stakkel! Men David Danholt får sangligt fint fat i karakteren og har nogle smukke øjeblikke, hvis sarthed i udtrykket beriger billedet af den å-så-uheldige-helt fra den spanske barok. Og Donna Anna får han aldrig, forstår vi.

Ann-Helen Moen er donna’en, hvis faders død for Don Juans klinge sætter gang i forførerens slutdrama. Hendes stemme er ikke voldsomt stor, men med troværdig intensitet i klangen og med rolig værdighed tegner hun et fint billede af personen.

Også Elsebeth Dreisig er overbevisende i sin rolle, Donna Elvira. Fra en lidt skarp, lys start kommer der i forløbet mere fylde i karakteren, i splittelsen mellem afsky overfor forføreren og det nok forfængelige håb om at kunne hjælpe eller redde ham. Den udvikling gennemløber hun meget overbevisende.

I det spil bliver bondepigen og bonderøven, Zerlina og Masetto, blot bifigurer. Hun dog sød og net, både i forhold til Don Juan og til kæresten, på scenen og i sangen, mens han har svært ved sangligt at nå ud over rampen.

Som kommandant har Jens Bové ikke en stentorrøst, men mikrofonering hjælper lidt på det. I den skæbnesvangre slutscene er han ikke fysisk tilstede, men indgår i billedprojektionen, og det fungerer faktisk udmærket.

Under det hele løber den fantastiske strøm af musikalsk fortælling i orkestret, som spiller op til noget af sit bedste. Tobias Ringborg har som kapelmester ikke blot sans for tempo og timing, men i den grad for at aflokke partituret en række detaljer, farvninger og understregninger, som det ikke er standard at høre. Så derfor ender anbefalingen, trods alt det seværdige, med at gå tilbage til ­Kierkegaards opfordring især: Hør, hør, hør Mozarts Don Juan!

Den Jyske Opera: »Don Juan«

Wolfgang Amadeus Mozart: Don Juan. Gianpiero Ruggeri (Don Juan), Jens Bové (Kommandanten), Ann-Helen Moen (Donna Anna), David Danholt (Don Ottavio), Elsebeth Dreisig (Donna Elvira), Andrea Patucelli (Leporello), Vibeke Kristensen (Zerlina), Robert Bøgelund Vinther (Masetto). Den Jyske Opera Kor, Aarhus Symfoniorkester. Iscenesættelse og scenografi: Mikael Melbye. Kostumedesign: Louise Beck. Lysdesign: John Bishop. Projektionsdesign: Wendall Harrington. ;usikalsk ledelse: Tobuas Ringborg.

Forestillingen spilles i Aarhus 8., 9., 10. og 11.2., derefter landsturné.

Følg aOa.dk på Facebook

Comments

Skriv en kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.